= بِالصّادِ كلُّ صِرَاطِ والصِّرَاطِ وقلْ بِالحَذْفِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ مُقْتَصِر=
= Kalimah = صراط.
* Mushaf = Semua mushaf ditulis dengan huruf (ص).
* Contoh = 1 : صرا ط ربك
= 2 : وصراطا مستقيما
= 3 : صراط الله
= Kalimah = مالك
*Mushaf = Sepakat semua mushaf dengan tanpa alif ( ا )
*Pendapat = Memendekkan atas kalimah ini dikaitkan
dengan يوم الدين
*Contoh = مَلك يوم الدين.
= واحْذِفْهُمَا بَعْدُ فى ادَّرَأْتُم ومسا كِينَ هُنَا ومعًا يُخَدِعُونَ جَرَى=
=Kalimah = فا دار أتم
*Cara penulisan = ditulis dengan tiga alif ( ا )
= Yang pertama : kekalkan alif.
= Yang kedua dan ketiga : buang alif.
= ومساكِينَ pada surah al baqaroh ( البقرة)
dihimpunkan atas buang huruf alif.
=Kalimah = يخادعون
*Cara penulisan = di buang alif ( ا )
*Pendapat = Telah berkata Abu Amru Ad-Dani dalam
kitab (المُقْنِع) pada tajuk (الإنفاق) :
-Ditulis pada kalimah (يخادعون) dengan tanpa
huruf alif (ا).
=Telah berkata جرى : dengan buang huruf alif ( ا )
*Contoh = 1- يخادعون الله والذين آمنوا وما يخادعون إلا أنفسهم.
2- إنّ المنافقين يخادعون الله وهو خادعهم.
:
.
= وَقَاتِلُوهُمْ وأَفْعَال القِتَالِ بهَا ثَلَاثَةٌ قَبْلَهُ تَبْدُوَ لِمَنْ نَظَر=
=Kalimah = قاتلوهُم.
*Cara penulisan = Dibuang huruf alif (ا) pada أفعال القتال :
-Pertama : dijazamkan (dimatikan).
-Kedua : di nasabkankan (berbaris diatas).
-Ketiga : atas lafaz yang lepas (الماضى)
ditulis semuanya dengan tanpa
huruf alif ( ا ).
*Pendapat = قوله تبدو لمن نظرا : buang alif ( ا ) dalam penulisan.
= هُنَا وَيَبْصُط مَعْ مُصَيْطِر وَكَذَا المُصَيْطِرُونَ بصاد مُبْدَلِ سُطِر =
= Kalimah = ويبصط ‘ المصيطرون ‘ بمصيطر.
*Penulisan = ditulis dengan huruf shod (ص) pada semua
tulisan.
*Pendapat = Telah berkata disini : dalam surah al-baqarah :
Sesungguhnya pada selain al-baqarah dengan
huruf sin (س) pada kalimah (يبسط الرزق لمن يشاء).
= Ditulis dengan huruf shod (ص) pada selainnya
dengan huruf sin (س) himpun diantara dua
bahasa.
= Huruf shod (ص) yang di tukar : Tukar daripada
huruf sin (س),kerana asal semua kalimah
huruf sin(س).
*Contoh = 1 : يقبض ويبصط
2 : أم هم المصيطرون
3 : لست عليهم بمصيطر
= وَفى الإمَامِ اهْبِطوا مِصْرًا بِهِ أَلِف وقلْ ومِيكَالَ فِيهَا حذْفُها المَهَرا =
= Kalimah = مصرااهبطوا
*Penulisan = ditulis huruf alif ( ا ) pada al-imam (الإمام)
mushaf uthmani.
= Kalimah = (ميكال)
*Penulisan = Buang huruf alif (ا) dan ditulis pada tempatnya
huruf ya (ي) dengan mushaf imam juga.
*Pendapat = (الإمام) disini ialah mashaf uthmani r.a.
=Rawi Abu Abdul Qasim bin Salam : Telah
Berkata : aku melihat pada (الإمام) mushaf
uthmani R.A. dalam surah al-baqarah (البقرة)
pada kalimah ( مصراًاهبطوا ( dengan huruf alif (ا)
ونَافِعٌ حَيْثً واعَدْنَا خَطِيئَتُهُ والصّعْقَة الرِّيحُ تَفْدُوهُمْ هُنَا اعْتُبِرا= =
= Kalimah = واعَدْنَا , خَطِيئَتُهُ , والصّعْقَة , الرِّيحُ , تَفْدُوهُمْ.
*Pendapat = Rawi Nafi’ : Tidak ditulis huruf alif (ا)
*Contoh = 1 : dalam البقرة ( وعدنا موسىوإذ )
dalamالأعراف (وعدنا موسى)
dalam طه (وعدناكم جانب الطور)
2 :به خطيئته وأحاطت
3 :الصعقة فأخذتكم
4 :تصريف الريح
5 : تفدرهم أسارى
مَعًا دِفَاع رِهَانٌ معْ مُضَاعفةٌ وعَاهَدُوا وهُنَا تَشَابِهِ اخْتصِرا= =
= Kalimah = دِفَاع , رِهَانٌ , مُضَاعفةٌ , عَاهَدُوا , تَشَابِهِ
* Penulisan = Sepakat semua menulis atas buang huruf alif (ا)
pada semua kalimah yang disebut dalam bait ini.
*Pendapat = Rawahu Abu Amru Ad-dani dengan sanatnya
dari Qalun dari Nafi’.
*Contohnya = 1 :- dalam البقرة
( دفاع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض ولولا )
-dalam الحج
(دفاع الله الناس بعضهم ببعض هدمت صوامع ولولا)
2 : مقبوضة فرهان
3 : لا تأكلوا الربى أضعافا مضاعفة
4 : عاهدوا عهداأوكلما
5 : ن البقر تشابه عليناإ
يُضَاعِف الخلْف فِيهِ كيْفَ جا وكِتَا بِهِ ونَافِعُ في التَّحْريم ذَاك أَرى ==
= Kalimah = يُضَاعِف
*Penulisan = Berlainan pendapat pada tulisan mushaf-mushaf
*Contoh = dalam لبقرةا (يضاعف لمن يشاءو)
dalam هود (يضاعف لهمو)
dalam الحديد (يضاعف لهمو)
= Kalimah = كتابه , كتبه
*Penulisan = Setengah mushaf ditulis dengan huruf alif (ا)
dan setengah mushaf di buang huruf alif (ا).
*Pendapat = Telah memindah Nafi’ buang huruf alif (ا)
dalam surah التحريم dan bukan baginya
pertentangan.
= نافع فى النحريم ذاك أرىو : Nafi’ membuang huruf
alif (ا) dari kalimah وكتابه .
= Telah meriwayatkan menunjukkan kekal
hamzah pada awalnya.
=والحَذْفُ فى يَاءِ إِبْراهِيم قِيلَ هُنَا شَامٍ عِراقٍ ونِعْم العِرْق مَا انْتشرَا =
= Kalimah = إ إِبْراهِيم
*Penulisan = Dibuang huruf ya (ي) dari kalimah إِبْراهِيم
*Mashaf = As-shami (لشامى ا) , Al-kufi (لكوفى ا) ,
Al-basri (البصرى) dibuang huruf (ا) dalam
Semua surah al-baqarah (البقرة) ada 15 tempat.
= Al-madani (المدنى ) , Al-makki (المكى ) ,
Al-imam (الإمام ) dikekalkan huruf ya (ي) pada
penulisan.
*Pendapat = Semua sepakat dikaitkan dengan buang
huruf ya (ي) dikecualikan daripada huruf alif (ا)
dibuangkan daripada semua al-quran.
= Telah berkata Nasir : ditulis huruf ya (ي) pada
semua al-quran.
= Telah berkata Al-iraq (العراق) : berhajat
dengannya Al-kufi (لكوفى ا) , Al-basri (البصرى)
kerana Al-iraq (العراق) melengkapi
Al-kufah (الكوفة) dan Al-basrah (البصرة).
= أَوْصى الإمامُ مَعَ الشَّامِى والمَد نِى شَام وقالوا بِحَذْفِ الواوِ قَبْل يُرَى =
= Kalimah = أَوْصى
*Penulisan = Dalam mushaf Al-imam (الإمام )
mushaf Uthmani R.A (عثمانى)
yang diriwayatkan Abu A’bid,
dalam mushaf Al-madani (المدنى)
dan As-shami (الشامى ) diletakkan
huruf hamzah (أ) diantara dua huruf waw (و).
bagi mushaf yang lain dengan dua huruf waw (و)
tidak diletakkan huruf hamzah (أ).
*Contoh = ووصى بها إبراهيم بنيه ويعقوب ))
= Kalimah = وقالوا
*Penulisan = Dalam mushaf (الشام ) dibuangkan huruf
waw (و) yang sebelum huruf qaf (ق).
*Pendapat = Terkecuali daripada huruf waw (و) yang
selepas huruf lam (ل).
*Contoh =قالوا اتخذ الله ولدا سبحانه و
= يُقَاتِلونَ الَّذين الحَذْفُ مُخْلَفٌ فِيهِ معًا طائِرًا عنْ نافِعِ وقرا =
= Kalimah = الَّذين يُقَاتِلونَ
*Penulisan = Mashaf As-shami (الشامى ) dibuang huruf ya (ي)
dan pada mushaf Al-madani (المدنى ) dimatikan
huruf ya (ي).
*Pendapat = Dalam surah Al-imran (العمران ) setengah
mushaf diletakan huruf alif (ا) selepas
huruf qaf (ق) dan setengah mushaf lagi
buangkan huruf alif (ا).
*Contoh = ويقاتلون الذين يأمرون بالقسط
= Kalimah = طا ئرا
*Penulisan = Riwayat Nafi’ (نافع) dibuang huruf alif (ا)
Pada mushaf Al-madani (المدني) sepertimana mushaf-mushaf yang lain.
*Pendapat = وقرا : buang huruf alif (ا) keduanya
Adalah alif dhomir الكلمتين atau للاطلاق.
*Contoh = فيكون طائرا
= وَقَاتِلوا وثُلَاثَ معْ رُباعَ كِتَا بُ اللهِ مَعْهُ ضِعَافًا عاقدتْ حَصرَا =
= Kalimah = وقاتلوا ,ورباع وثلاث , كتاب , ضعافا , عاقدت .
*Penulisan = Riwayat Nafi’ (نافع) dibuangkan huruf alif (ا)
pada semua kalimah diatas.
*Pendapat = حصرا : iaitu حصرنافع dibuang huruf alif (ا)
dalam mashaf madani (المدنى)
*Contoh = 1 : وأوذوا فى سبيل وقاتلوا
2 : dalam النساء
(فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع)
: dalam الفاطر ( وثلاث ورباع مثنى (
3 :الله عليكم كتاب
4 : ذرية ضعافا
5 : والذين عاقدت أيمانكم
= مُراغَمًا قاتلوا لامستم بٍهمَا حَرْفَا السَّلَامِ رِسَالاَتِهِ مَعًا أثَرَا =
= Kalimah = مُراغَمًا , قاتلوا , لامستم , السَّلَامِ , رِسَالاَتِهِ
*Penulisan = Riwayat Nafi’ (نافع) dibuangkan huruf alif (ا)
pada semua kalimah diatas.
= Kalimah السَّلَام semuanya dibuangkan huruf
alif (ا) seperti yang asal سلم.
= Huruf alif ( ا ) pada kalimah رسالاته yang
kedua bagi jamak ( جمع ) selepas huruf lam (ل).
= Diriwayatkan pada bait kalimah رسالته
dimatikan huruf ha ( ه ).
*Pendapat = أثرامعا : Sebelum maknanya dan didalamnya ada
domir (kata ganti nama) yang tidak
disebutkan itu menunjuk keatas
Nafi’ (نافع).
*Contoh = 1 : كثيرا وسعة مراغما
2 : وفلقاتلوكم
3 : النساءاولمستم
4 : السلامسبل
5 : رسالاتهويجل
= وبا لِغَ الكَعْبةِ احْفَظْهُ وقلْ فِيما والأَوْنَيان وأكَّالونَ قَدْ ذَكَرَا =
= Kalimah = وبا لِغَ الكَعْبةِ
*Penulisan = Pada kalimah الكعبةبالغ ditulis dengan tiada
huruf alif ( ا ).
*Pendapat = الأوليان : Telah meminta kebenaran kepada
mereka الأوليان ditulis dengan tiada
huruf alif ( ا ) selepasnya,dan
diriwayat النظم atas lafaz yang kedua.
*Contoh = بالغ الكعبةهديا
= Kalimah = أكالون
*Penulisan = Pada kalimah أكالون ditulis dengan tiada
huruf alif ( ا ) selepas huruf kaf (ك ).
*Pendapat = Telah menyebut Nafi’ (نافع) buang huruf alif (ا)
daripada apa yang terdahulu.
= Diriwayatkan Nafi’ (نافع) dengan buang
huruf alif (ا) seperti dalam mushaf Al-madani
(المدنى) seperti baki penulisan.
*Contoh = أكالون للسحت
= وقلْ مساكِين عنْ خُلْفٍ وهُود بِهَا وذِى وَيُونسَ الأُولى سَاحِرٌ خبِرا =
= Kalimah = مساكين
*Penulisan = Ada dua pendapat padanya :-
-Diriwayatkan setengah mashaf dengan
huruf alif (ا).
-Setengah mushaf lagi dengan
buang huruf alif (ا).
*Contoh =طاعم مساكين كفارة
= Kalimah = ساحر
*Penulisan = Dalam surah الهود ada tiga tempat,berlaian
pendapat pada kekalkan huruf alif (ا) dan
buang huruf alif (ا) dalam penulisan.
*Contoh =1: dalam المائدة
كفرو منهم إن هذا إلا سحر الذين
dalam يونس
قال الكافرون إن هذا السحر
dalam الهود
إن هذا إلا سحر مبين
= وسَارِعوا الوَاوُ مكِّيًّ عِراقِيَّةٌ وَبَا وَبِالزُّبُرِ الشَامِى فَشَا خَبَرا =
= وبالكِتَابِ وَقَدْ جَاءَ الخِلاف به ورسْمُ شَامٌ قَليلا مِنْهمُ كثيرا =
= Kalimah = وسارعوا
*Penulisan = Dalam surah Al-imran (العمران) mushaf
Al-makki (المكى) , Al-kufi (الكوفى) ,
Al-basri (البصرى) ditulis dengan huruf
waw (و) العطف (sandaran).
= Dalam mushaf Al-madani (المدنى) ,
Al-shami (الشامى) tidak ditulis dengan huruf
waw (و) العطف (sandaran).
*Contoh =إلى مغفرة وسارعوا
= Kalimah = بالزبر , وبالكتاب
*Penulisan = Pada kalimah بالزبر ditulis dengan huruf
ba (ب) الجر (huruf jar) dalam mashaf
Al-shami (الشامى).
= Pada kalimah, وبالكتاب ditulis dengan huruf
ba (ب) الجر (huruf jar) dalam mashaf
Al-shamiah( الشامية).
= Pada setengah mushaf lagi tidak ditulis dengan
huruf ba (ب) الجر (huruf jar).
= Padanya ada lima mushaf.
*Contoh = جاءوا بالبينات وبالزبر
= Kalimah = قليلا
*Penulisan = Pada mushaf Al-shami (الشامى) ditulis dengan
huruf alif (ا).
= Baki mushaf yang lima tidak ditulis dengan
huruf alif (ا).
*Contoh =فعلواه إلا قليلا ما
ورسم والجار ذا القربى بطاءفة من العراق عن الفراء قد ندرا
=kalimah والجار ذا القربى
Penulisan=dikatakan di sini banyak pendapat mushaf iraq menulis dengan alif(ذا) .
Dan sesetengah mushaf iraq pula berpendapat dalam suroh al nisa menulis dengan yalif syaz { والجار ذا القربى}
=kalimah= قد ندرا
*penulisan=memindahkan huruf (ا) dengan huruf (ى)
*pendapat=abu amru al dani berkata
:tidak ada dalam mushaf kami menulis dengan huruf (ى). Imam ini menulis قد ندرا
=dan penulis yang lain menulis dengan (ى)
مع الأمام وشام يرتدد مدنى وقبله ويقول بالعراق يرى
=kalimah= يرتدد
*penulisan=telah berkata di sini dalam suroh al maidah { يايها الذين آمنوا من يرتدد} pada imam dan mushaf al sham dan madinah dengan meletakkan dua dal (د)
Dan baki mushaf pula menulis dengan satu dal (د)
=kalimah= ويقول
*penulisan=mushaf Iraq berpendapat ayat sebelum يرتدد dalam suroh al maidah mengisbat wau (و)
Baki mushaf yang lain membuang wau (و)
وبالغداة معا بالواو كلهم وقل معا فارقوا بالحذف قد عمرا
=kalimah= وبالغداة
*penulisan=kalimah وبالغداة surah al anam dan al kahfi semua mashaf
=kalimah= فارقوا
*penulisan=pada semua mushaf bersepakat menulis wau (و)
=pada riwayat al nazom dengan alif { ان الذين فرقوا دينهم} dan ditulis alif selepas ف dalam suroh al anam dan al rum
وقل ولأ طاءر بالحزف نافعهم ومع اكابر ذرياتهم نشرا
=kalimah= ولأ طاءر
*penulisan=menurut imam nafi’ dalam suroh al anam dia membuang alif
=kalimah= ذرياتهم
*penulisan=imam nafi’ menulis alif pada ayat { ومن اباءهم وذرياتهم }
Dan juga pada ayat { في كل قرية اكابر مجرميها}
وفالق الحب عن خلف وجاعل والكوفي انجيتنا في تاءه اختصرا
=kalimah= وفالق
*penulisan=dikatakan bahawa mushaf bercanggah pendapat pada surah al anam
Mushaf terdahulu menulis dengan alif { ان الله فالق الحب والنوى }
Dan mushaf yang selepasnya menulis tanpa alif {فلق الحب } dan juga pada ayat