وتعرف الياء في حال ثبون إذا حصلت محذوفها فخذه مبتك
حيث ارهبون التقون تكفرون أضي عون اسمعون وخافون اعبدون طرا
Dihazafkan huruf ya’(ي) pada tujuh lafaz dibawah di mana saja dalam al-Quran.
- Pada lafaz ( ارهبون ) dalam dua tempat pada surah al-Baqarah dan al-Nahl.
- Pada lafaz ( اتقون ) ada lima tempat, dua dalam surah al-Baqarah(فاي فاتقون)
(وتقون ياأولى الألباب) , satu tempat dalam surah al-Nahl(أن أنذروا أنه لااله إلا أنا فاتقون), satu dalam surah al-Mukminun(وأناربكم فاتقون) dan pada surah al-Zumar(ياعباد فاتقون).
- Pada lafaz (تكفرون) dalam surah sahaja.
- Pada lafaz (وأطيعون) ada sebelas tempat, satu pada surah al-Baqarah, lapan pada surah al-Syua’ra’,satu pada surah al-zukhruf,satu pada surah Nuh.
- Pada lafaz (فاسمعون) satu tempat dalam surah al-Baqarah(منت بربكم فاسمعونا).
- Pada lafaz (وخافون) satu tempat pada Ali ‘Imran(وخافون إن كنتم مؤمنين)
- Pada lafaz (فاعبدون) tiga tempat, dua pada surah al-Anbiya’ ( إلا انا فاعبدونلاإله)
(وأنا ربكم فاعبدون) , dan pada surah al-‘Ankabutفإياي فاعبدون)).
إلا بياسين واداعي دعان وكي
دونى سوى هود تخذون وعيد عرا
- Pada semua lafaz (اعبدون) dalam al-Quran dihazafkan ya’(ي) kecuali pada surah Yaasin (ن عبدوني هذا صراط مستقيموأ) ditetapkan ya(ي).
- Disebutkan pada bait di atas 5 kalimah.
1. Dihazafkan ya’(ي) pada kalimah (الداعى) terletak dalam al-Quran 3 tempat, satu tempat pada surah al-Baqarah (دعوة الداعي) dan dua tempat pada surah al-Qamar( الدعي – وإلى الداعييدع) .
2. Dihazafkan ya’(ي) pada kalimah ( دعانإذا) pada surah al-Baqarah.
3. (كيدوني) terletak dalam al-Quran tiga tempat.
- Dihazafkan ya’(ي) pada 2 tempat yaitu (ثم كيدون فلا تنظرون) pada surah ah-A’raaf dan (فإن كان لكم كيد فكيدو) pada surah al-Mursalat
- Ditetapkan ya’(ي) (فكيدون جميعا ثم لا تنظرون) pada surah Hud.
4. Dihazafkan ya’(ي) pada kalimah (تخزون) terletak pada 2 tempat pada surah Hud (ولا تخرجون) dan pada surah al-Hijr.
5. Dihazafkan ya’(ي) pada kalimah (وعيد) 3 tempat, 1 pada surah Ibrahim(وخاف وعيد) , 2 tempat surah Qaf (فمق قوعيد), (من يخاف وعيد).
واخشون لا اولا تكلمون يك
ذبون اولى دعا ئى يقتلون مرا
1. Kalimah ( وخاشون) :
- Teletak 2 tempat dalam surah al-Maidah( اليوم – واخشون ولاتشتروواخشون) dihazafkan ya’ pada kedua tempat tersebut.
- Terletak pada surah al-Baqarah (واخشوني والأتم نعمتي) diisbatkan ya’ pada tulisan dan bacaan.
2. Kalimah (تكلمون) :
- Dihazafkan ya’ pada surah al-Mukminun (قال اخشوا فيها ولاتكلمون)
3. Kalimah (يكذبون):
- Dihazafkan ya’ pada 2 tempat (إني أخاف أن يكذبون) surah al-Syu’ara’ dan ( اخاف أن يكذبونإني) pada surah al-Qasas.
4. Kalimah (دعائى) :
- Ditulis dengan ya’ pada 2 tempat, (دعائى ربنا اغفرلي) pada surah Ibrahim dan (دعانى إلا فرارا) pada surah surah Nuh.
5. Kalimah (يقتلون) :
- Dihazafkan ya’ pada surah al-Shu’ara’ dan pada surah al-Qasas.
وقد هدانى وفى نذير مع نذيرى
تسلن في هود مع بأتى بها وقرا
- Kalimah (هدان) : pada surah al-An’am dihazafkan ya’ (أوتقول لو أن الله هدان) dan dihazafkan pada surah al-Zumar.
Nazir Mengatakan:
- Pada surah Hud (فلا تسئلن ما ليس لك به علم) dihazafkan ya’.
- Pada surah al Kahfi ( تسئلن ما عن شيءفلا ) dihazafkan ya’.
- Pada surah Hud ( يأت لا تكلميوم) dihazafkan ya’.
- Pada surah al-Baqarah (تي بالشمس من المشرقيأ)ditetapkan ya’ pada tulisan.
وتشهدون ارجعون إن يردن نكي
ر ينقذون ماب مع متاب ذرى
- Semua kalimah di bawah dihazafkan ya’ (ي)
- Pada kalimah (حتى تشهدون) surah al-Naml
- Pada kalimah (وارجعون) surah al-Mukminun
- Pada kalimah (ن يردن الرحمنإ) surah Yaasin.
- Pada kalimah (نكير) ada pada 4 tempat,surah al-Haj(فكيف كان نكير), (نكير) pada surah saba’, (نكير) pada surah Fatir, (نكير) pada surah al Mulk.
- Pada kalimah (ولا ينقذون ) pada surah Yasin.
- Pada kalimah (ماب - ومتاب) surah al Ra’du.
عقاب تردين تؤتونى تعلمني
والباد إن ترني وكاالجواب جرا
- Telah berkata Jara:
- Kalimah (عقاب) : Terletak 3 tempat pada surah al-Ra’d (فكيف كان عقاب), pada surah Sod(فحق عقاب), dan pada surah Qhofir(عقاب). Dihazafkan ya’ pada ketiga-tiga tempat ini.
- Kalimah (تردين ) pada surah al-fussilat,)موثقا تؤتون) pada surah Yusuf, (تعلمن) pada surah al-Kahfi. Diisbatkan ya’ pada ketiga-tiga tempat ini.
- Kalimah (الباد) surah al-Haj, (إن ترد) surah al-kahfi, (كالجواب) pada surah saba’. Dihazafkan ya’ pada ketiga-tiga tempat ini.
في الكهف يهديني نبغي وفوقبها
أخرتن المهتدي قل فيهما زهرافي
- Kalimah يهديني) ) :hazaf ya’ (وقل عسى أن يهديني ربي لأقرب) pada surah al-Kahfi, ditetapkan ya’
(قال عسى ربي أن يهديني سواء السبيل) pada surah al-Qasas.
- Kalimah (نبغ): hazaf ya’ (ما كنا نبغ) pada surah al-Kahfi, ditetapkan ya’ (قالوا يا أبانا ما نبغي) pada surah Yusuf pada tulisan bacaan.
- Kalimah (أخرتي) : diisbatkan ya pada tulisan dan bacaan, (أخرتي إلى يوم القيامة) ,(أخرتي إلى أجل قريب) pada surah al-Munafiqun.
- Kalimah (المهتد) : Dihazafkan ya’ (ومن يهد الله فهوالمهتد) pada surah al-isra’ dan
( ومن يهد الله فهوالمهتد ومن يضلل فلن تجدله) pada surah al-Kahfi. Dan ditetapkan ya’ (فهوالمهدي ومب يضلل فأولئك هم خاسرون) pada surah al-‘Araaf pada bacaan dan tulisan oleh semua Qurra’.
يهدين يسقين يشفيني ويؤتيني
يحيين يستعجلوني غاب أوحضرا
- Dihazafkan pada surah al-Syu’ara’ (فهويهدين ويطعمني ويسقين), selepasnya (فهو ويشفين ) kemudian (خيين),pada surah Kahfi, dan pada surah al-Kahfi(فعس ربي أن يؤتيني) , surah al-Anbiya’ (تستعجلون )dan (فلا يستعجلون) pada surah .
تفندون وننج المؤمنين وها
دالحج والروم واد الواد ضينا ثرا
- Dihazafkan ya’ pada surah Yusuf (تفندون), surah Yunus (كذا لك حقا علينا ننج المؤمنين). Syarat 1. Huruf jim bertaysdid 2. Dua nun 3. Kalimah ننج dubungkan dengan مؤمنون
- Diisbatkan ya’ pada surah al-biya’ (ننج المؤمنين)
- Dihazafkan pada surah al-Rum dan surah (وإنالله لهاد الذين)
أشركتموني الجواري كذبوني
فأرسلوني صال فما تغني يلي القمرا
- Dihazafkan ya’ pada surah Ibrahim (بما أشركتمون ) .
- Dihazafkan ya’ pada kalimah (الجوار) pada tiga surah yaitu al-Syura,al-Rahman dan al-Syams.
- Dihazafkan ya’ pada kalimah (كذبون) 2 tempat pada surah al-Mukminun.
- Dihazafkan pada surah syu’ara’ dan Nuh (فأرسلون يوسف أيها الصديق).
- Pada kalimah (تغنى) pada surah al-Qamar (وما تغني الآيات والنذر) ditulis dengan ya pada tulisan.
- Telah berkata Abu Amru Addani dalam kitabnya مقنع : setiap ya’ yang terletak daripada lafaz pertuturan maka diisbakan ya’ pada tulisan : contohnya :
( يؤتي الحكمه – وما تغني الآيات والنذر) pada surah Yunus.
أهانني سوف يؤت الله أكرمني
أن يحضرون ويقض الحق إذ سبر
- Dihazafkan ya’ pada kalimah (أهانني - أكرمن) dalam surah al-Fajr, dan (سوف يؤت الله المؤمنون أجرا عظيما) pada surah al-nisa’.
- Diisbatkan pada (يأتي الله قوم ) dalam surah al-Maidah.
- Telah berkata abu amru dalam kitabnya maqna’ : dalam surah al-Maidah (فسوف يأتي الله قوم) sepakat semua mafhat tulis dengan alif.
- Dihazafkan ya’ (وأعوذ بك رب أن يحضرون), (ويقض الحق) dalam surah al-An’am.
يسري ينادي المنادى تفضحون وتر
جمون تتبعن فاعتزلون سرى
Telah dihazafkan ى pada (والليل إذا يسر) dalam al-Fajr, (يناد) dalam (المندى) sahaja. Dan (تفضحون) dalam Hijr dan(ترجمون) dalam ad-Dukhan. فاعتزلون dalam Toha.
Pada (ألا تتبعن أفعصيت أمري) ditambahkan ى
ديني تمدونن يعبدون ويطمعون
والمتعالي فاعل معتمرا
Telah dihazafkan ى pada:
الكافرون (ولي دين)
النمل (قال أنمدونني)
الذاريات (إلا ليعبدون ) و (وما أريد أن يطممعون)
الرعد (الكبير المتعال)
Telah ditambah ى pada
ديني والمتعال - - Telah dihazafkan sebahagiannya ada khilaf
وخص في آل عمران من التبعن
و خص في التبعوني غيرها سورا
Telah dikhaskan dengan menghazafkan ى pada surah Ali-Imran yang tidak ada ف di depannya contoh: (ومن اتبعن قل)
Di dalam al-Quran yang tidak ada ى ada dua tempat (اتبعون أهدكم) dalam Ghafir
(واتبعون هذا صراط مستقيم) dalam Zukhruf
Yang ada ف di tambah ى ada dua tempat dalam al-Quran
فالتبعوني يحببكم الله dalam Ali-Imran
فالتبعوني وأطيعوا أمري
شر عباد الثلاثي والتناد و تق
ربون مع تنظروني عصنها نضرا
Telah dihazafkan ى pada :
فبشر عباد الذين dalam az-Zumar
يوم التناد, لينذر يوم التلاق dalam Ghafir
ولا تقربون dalam Yusuf
Pada kalimah تنظرون yang telah dihazafkan ى ada 3 tempat
فلا تنظرون dalam al-A’raf
ولا تنظرون dalam Yunus
ثم لا تنظرون dalam Hud
في النمل آتاني في صاد عذاب وما
لأجل تنوينه كهاد اختصر
Telah dihazafkan ى pada:
فما أتان الله dalam an-Naml
بل لما يذوقوا عذاب dalam Shood
Ditambah dua ت dalam surah An-Naml pada آتانى الكتاب
Di dalam surah Maryam ditambah ى
Abu Amru Al-Madani telah berkata semua mashaf telah menghazafkan ى dan dari segi lafaz ketika sambung di matikannya dan ketika berhenti ditanwinkannya.
(ومن وال, ومن هاد, ولا عاد, باع)
(ودان, وغواش, وباق, و من واق)
Kecuali زان
و عليين
ويهيئ لكم من أمركم مرفقا
وهيئ لكم من أمرنا رشدا
Pada asalnya semua menulis dengan dua-dua ى
وفي منادى سوى تنزيل اللأخرها
والعنكبوت وخلف الزخرف انتقرا
Telah dihazafkan ى pada ism Munada (Nama Seruan) yang mutakallim (يا قوم- يا عباد)
Kecuali pada dua tempat yang dikekalkan ى
يا عبادى الذين ءامنوا إن أرض واسعة dalam al-Ankabut
يا عبادى الذين أسرفوا dalam Az-Zumar
Didalam surah az-Zukhruf ada khilaf mashaf pada يا عبادى لا خوف
Dalam Mushaf Madani ditulis dengan ى - يا عبادى لا خوف
Dalam Mushaf al-Iraq tidak ditulis ى - يا عباد لا خوف
الافهم واحذفوا إحداهما كور
يا خاطئين والأميين مقتفرا
(إيلافهم) telah dihazafkan ى dan ا menjadi الافهم
(أثاثا ورئيا) dibuang ى yang digambarkan ئ dalam surah Maryam
(خاطئين- والأميين – وخاسئين – والمستهزئين Ditulis dengan satu ى dan dihazafkan ى yang menggambarkan ئ
من حى يحيى ويستحى كذاك سولى
هيئ يهيئ و عليين مقتصرا
Telah diletakkan satu ى pada tiga tempat:
من حي عن بينة
على عن يحيى الموتى
لا يسثحيي
Abu Amru telah berkata ى yang kedua telah dimatikan dan dihazafkan:
وذى الضمير كيحييكم وسيئة
في الفرد مع سيئا والسئ اقتصر
Ditambah dhomir dan ditulis dua ى sambungan dari bait sebelumnya yang asalnya ditulis dengan dua ى – يحييكم, ويحيها, ويحييني, وحييتم, وسيئة
Dikatakan Abu Amru di dalam amshaf Iraq di dapati dua ى di tulis di dalamnya سيئة, والسيئة
Dikatakan Abu Amru kekalkan ى pada والسيئة , ى yang bertashdid iaitu telah dihazafkan ى yang kedua dan digambarkan dengan ء.
هسأ يهيأ مع السيأ بها ألف
مع ياها رسم الغازي وقد نكرا
Telah berkata Sakhawi, Abu Amru berpendapat dalam kitab هجاء السنةditulis ا selepas ى da nada khilaf antara ulamak pada ayat: وهيئلنا من – ويهيئ لكم – ومكر السيأ – والمكرالسيأ
Abu Amru telah berkata dalam mushaf As-Syami disebutkan Ar-Raziy bn Khois Rahimahullah pada ayat هيأ – يهيأ – ومكر السيأ – والمكر السيأ semuanya ditulis ا selepas ى yang dijadikan ى seperti ء.
باية وبايات العراق بها
ياآن عن بعضهم و ليس مشتهرا
Sebahagian Mushaf Iraq ditulis dengan باياته – وبآياته dalam jama’ dan mufrad, kedua-duanya dijarkan dengan ب pada tempat dengan 2 ى : وإذ لم تأنهم بأيته – لولا يأتينا بأية من ربه – إن الذين كذبوا بآياتنا – وما نرسل بالآيات antara ا dan ت .
Sebahagiannya satu ى dan paling masyhur 1 ى
والمنشئت بها باليا لا ألف
و في الهجاء عن الغازي كذالك يرى
Pada lafaz المنشآت dalam surah ar-Rahman ditulis ى dan tidak ada alif di antara ش dan ت dalam Mashaf Iraq.
Dalam kitab Hija’ tentang ar-Raziy ditulis dalam kitabnya dengan wazan.
Dalam Mashaf Iraq, المنشآت dalam ar-Rahman dengan ى tanpa ا.