باب حروف من الهمز وقعت فى الرسم على غير قياس


 والهمز الأول فى المرسوم قل ألف       سوى الذى بمراد الوصل قد سطرا

Kalimah : آدم – وآزر – وإبرهم وإذا – وأولاء – وأولئك - وأملى
Syarah : Setiap alif di awal kalimah sama ada isim, fi’il atau huruf ditulis dengan alif kecuali hamzah yang ditulis bersambung dengan kalimah sebelumnya.

فهؤلاء بواو يبنؤم به                       ويا ابن أم فصله كله سطرا

Kalimah : هؤلاء
Syarah : Kalimah هؤلاء asalnya dua kalimah, ها sebagai kalimah tanbih dan أولاء sebagai isim isyarah. Diletakkan huruf Wau pada hamzah kerana asal huruf hamzah berbaris Dommah dan seperti  terletak ditengah perkataan.


أئنكم ياء ثانى العنكبوت وفى الـ                      ـأنعام مع فصلت والنمل قد زهرا

Kalimah : أئنكم
Contoh Ayat : أئنكم لتأتون الرجال وتقطعون (surah Al-Ankabut) أئنكم لتشهدون (surah Al-An’am) 
أئنكم لتكفرون بالذى خلق (surah Fussilat) أئنكم لتأتون الرجال شهوة (surah Al-Naml)
Syarah : 4 tempat ini ditulis dengan alif pada huruf Hamzah yang pertama dan pada ayat
 (ءئنكم لتأتون الفاحشة ) tidak ditulis huruf alif pada Hamzah yang pertama.

وخص فى أئذا متنا إذا وقعت             وقل أئن لنا يخص فى الشعرا

Kalimah : أئذا متنا
Contoh Ayat : أئذا متنا (surah Al-Waqi’ah)
Syarah : Muhammad Bin Nasir berkata bersepakat mushaf menulis Ya pada ayat (أئن لنا لأجرا) dengan huruf Ya dalam surah Syu’ara’.

وفوق صاد أئنا ثانيا رسموا               وزد إليه الذى فى النمل مدكرا

Kalimah : أئنا
Syarah :  أئنا لتاركوا آلهتنا  yang kedua dalam surah As-Soffat ditulis dengan Ya serta pada ayat أئنا لمبعثون  dan أئنا لمخرجون dalam surah Al-Naml.






أئمة وأئن ذكرتم وأءفكا        بالعراق ولا نص فيحتجرا

Kalimah : أئمة
Contoh Ayat : أئمة الالكفر -  أئمة يهدون (surah Al-Anbia’) أئمة ونجعلهم – أئنمة يدعون (surah Qasas) أئنمة يهدون بأمرنا (surah As-Sajadah) أئن ذكرتم (surah Yassin) أئنفكا (surah As-Soffat)
Syarah : Ya’ ditulis pada huruf Hamzah.

ويومئذ ولئلا حينئذ ولئن       ولام لف لأهب بدر الإمام سرى

Kalimah :  لئلا – ولئن – ويومئذ – وحينئذ
Contoh Ayat : من خزى يومئذ – لئلا يكون للناس – وأنتم حينئذ تنظرون – لئن لم تنته
Syarah : Ditulis Ya pada huruf Hamzah pada 4 tempat.

وفى أنبئكم واو ويحذف فى الر                       رءيا ورءيا كل الصورا

Kalimah : أنبئكم
Syarah : قل أؤنبئكم  (surah Ali-Imran) ditulis Wau pada Hamzah yang kedua dan الرؤيا dihazafkan Wau pada huruf Hamzah contohnya : (للرءيا تعبدون – والرءيا التى – لاتقصص رءياك – وهذا تأويل رءياى)

والنشأة الألف المرسوم همزتها                       أو مدة وبياء موئلا ندرا

Kalimah : النشأة
Contoh Ayat : بنشىء النشأة  (surah Al-Ankabut) وأن عليه النشأة (surah Al-Najm) ولقد علمم النشأة(surah Al-Waqiah)
Syarah : Ditulis dengan Alif pada huruf Hamzah pada 3 tempat dalam semua mashaf. Dan pada ayat
 (من دونه موئلا) dengan huruf Ya pada Hamzah.


وأن تبوآ مع السوآى تنوأ بها              قد صورت ألفا منه القياس برا

Kalimah : تبوآ
Contoh Ayat : أن تبوأ بابئمى (surah Al-Maidah) لتنوأ بالعصبة (surah Al-Qasas)
Syarah : Ditulis alif pada huruf Hamzah dalam semua mashaf.





وصورت طرفا باواو مع ألف فى الرفع فى أحرف وقد علمت خطرا


Huruf alif ditulis dengan huruf wau dan huruf alif selepasnya dengan syarat tempat itu berbaris dommah.
Contoh : وصوورت

انبؤا مع شفعؤا مع دعؤا بغا فر نشؤا بهود وحده شهرا

Huruf yang ditulis dengan huruf alif(ا)dan (و)
أنباؤاماكانو- surah Al-An’am dan surah As-Syua’ra
من شركائهم شفعاؤا-Surah Ar-rum
وما دعؤاالكافرين-Surah Al-ghofir
فى أموالنا ما نشؤا-Surah hud
Perkataan(الدعأ)dalam surah Hud berubah-rubah kerana wazan,Dalam surah Hud ada satu perkataan (شهرا)sahaja dalam surah Hud.


 جزاؤا حشر وشوري والعقود معا في الولين ووالي حلفه الزمرا

وذلك جزاؤاالظالمين -surah Al-Hsyr
انماجزاؤاالذين يجاربون -surah Al-Maidah
Kedua-duanya pada awal surah.
Khilaf pada surah Az-zumar dalam tulisan (وذلك جزأ المحسنين)


طه عراق ومعها كهفها نبؤا سوي براءه قل والعلمؤا عري

Di gambarkan padanya hamzam,wau dan alif selepasnya pada
Mushaf al-iraq(ال اراق)
وذلك جزااؤامنتزكي(سوره طه)
فله جزاؤالحسني(سوره الكهف)
Hamzah itu berbaris depan,seperti dalam asal kaedah sesungguhnya digambarkan hamzah ,wau ,dan alif selepasnya pada keseluruhan al-quran.
(الم ياءتكم نبؤالذي) (قل هو نبؤا عظيم) (نبالذين من قبلهم) — (سوره التوبه)
Sesungguhnya perkataan (نبا) ditulis dengan huruf ba (ب) dan alif (ا)
Tulisan pada resam (الشام)
Perkataan (من عباده العلماء) — (سوره فاطر)
Digambarkan perkataan (العلماء) huruf wau, hamzah dan alif selepasnya pada mashaf Iraq dan sham.


 ومع ثلاث الملا في النمل اول ما في الموءمنين قتمت اربعا زهرا

Digambarkan padanya hamzah ,wau ,dan alif selepasnya
(فقال الملؤل) ----- (سوره المؤمنون)
(يا ءيها الملؤا اني القي الي كتاب كريم ) (يا ايها الملؤا اختوني) (يا ايها الملؤا ايكم)------(سوره النمل)
Tidak sama pada lafaz (الملاء) dengan ada alif dan tidak ada wau.


وتفتا مع يتفيا والبلاء وقل تظما مع اتوكا يبدا انتشرا

Di gambarkan padanya hanzah ,wau ,dan alif selepasnya
(تفتؤا تذكر)سوره يوسف
(بلاؤامبين) سوره الدخان
(يتفيؤا ظلاله)سوره النحلي
Dimana sahaja terdapat perkataan (يبدؤا الحلف)



يدرا مع علماء يعبا الضعفا وقل بلاء مبين بالغا وطرا

Di gambarkan padanya huruf hamzah, wau ,dan alif selepasnya
(ويدرؤا عنها العذاب )سوره النور
(قل ما يعبؤبكم رب)سوره الفرقان
(علماء بني اسراءيل)سوره الشعرا

Kata Abu Amru : Dalam mashaf asli al-iraq mempunyai wau dan alif pada selepasnya
Katanya lagi : (علماء بني اسراءيل) mempunyai alif tetapi tidak ada yang tertulis separtu pada hari ini
Sesungguhnya telah disebut dahulu oleh ulama yang lebih arif dengan adanya alif dan lam dimatikan
(الضعفاء) kerana wazan dan dinasabkan huruf (ف) kerana hal keadaan.



وفيكم شركاء ام لهم شركا شوري وابنا فيه الخلف قد خطرا
 
Di gambarkan padanya huruf hamzah dihujung perkataan dirofoqkan dengan huruf wau,dan alif pada selepasnya
(الذين زعمتم انهم فيكم شركاؤا)سوره الانعام
(ام لهم شركاؤا شرعوا لهم من الذي)سوره الشوري

Berselisih pendapat padanya : ditulis pada sebahagian mashaf ada huruf wau , dan alif pada selepasnya,dan sebahagian lagi tidak ada wau padanya tetapi ada alif padanya seperti (شركا) سوره الشورا

وفي ينبؤا الانسان الخلاف ينشؤا وفي مقنم بالواو مستطرا
 
Kalimah:ينبؤا الإسان
Penulisan:iaitu khilaf juga pada ( الإسانينبؤا (dalam surah (قيامة).tetapi pada setengah mushaf dengan (و)dan(أ)selepasnya dan pada setengahnya pula dengan tanpa (و)dan(أ)pada kalimah (أو من سؤا في الحلية)pada surah(الزخرف
Kata abu amru dalam satu kitabnya(المقنع)pada ( من ينشؤااو)surah(الزخرف)dan padaينبؤا) ) surahالقيامة))dengan (و)dan(ا) pada kesemuanya.

وبعد را براؤا الواو مع الف ولؤلؤا قد مضي في الباب معتصرا

Iaitu bersepakat dalam kesemua mushaf resam pada kalimah,
(أنا براؤا متكم) pada surahالمتهنة) )degan (و( selepas (ر)dan (ا)selepas(و).pada kalimah ( ولؤلؤا )degan tambah padanya(ا)selepas daripada(و).


ومع ضمير جميع اولياء بلا واو ولا ياء في مخفوضمه كثرا

Berkata Abu Amru semua hamzah selepas alif akan bersambung dengan dhomir padanya,Jika dia berbaris bawah rumah alif itu ya,Jika dia berbaris dhomah ,maka rumah alif itu wau.
Jika hamzah itu baris fathah maka dia tidak ada gambarnya atau (rumahnya)
Berkata Abu Amru banyak mashaf ahli Iraq dalam surah al-baqoroh ,al-anam ,al-azhab ,dan al-fussilat,selain wau dan bukan huruf (ي)

وقيل ان اولياؤه وفي الف البناء في الكل حذف ثابت جدرا


Kalimah:(أولياؤه)
Penulisan:sesungguhnya (و)yang dihazafkan daripada firman allah
(إن أولياؤه)dari surah al-anfal,dan pada menunjukan kepada pembuangan (و)itu tiada ada mushaf yang bersepakat.

Dan lafaz ini tidak disebut oleh abu amru pada kitabnya(المقنع)katanya alif itu ada pada sebutan, sebelum hamzah tidak ditulis pada kesemua pada sebelum ini kalimah(أوليؤهم)dan yang menyerupainya.Dan pada keseluruhan lafaz dan kesemua mushaf.Dan katanya pada (جدرا)dengan hazaf alif untuk mengetahui tempatnya demi menghapuskan kemungkinan untuk disebut selepasnya.