عن نافع كاذب عباده بخللا ف تامرونى بنون الشام قد نصرا
Ayat al-Quran:
(ن الله لا يهدي من هو كاذ ب كفار)السورة الزمر-
(أليس الله بكا ف عبده)السورة الزمر-
(أفغير الله تأ مروني)-
Kalimah:
كاذب(كذب)-
عبده(عباده)-
Syarah:
نافع- menulis tanpa alif dalam mashaf madani
-Semua mushaf menulis dengan alif.
أشد منكم له أو أن لكوفية والحذف فى كلمات نافع نشر
مع يونس ومع التخريم واتفقوا على السموات فى حذفين دون مرا
لكن فى فصلت ثبت أخيرهما والحذف فى ثمرات نافع شهرا
Ayat al-quran:
(كا نوا أشد منكم)
(أو أ ن يظهر)
(حقت كالمة ربك علي الذين كفروا)
Kalimah:
أشدمنهم-
أوأن يظهر-
كلمت-
Syarah:
-Dalam mashaf syami نافع membaca denganكاف الحطاب dan بقية membaca dengan هاء الغائب
-Dalam mashaf kuffiنافع membaca dengan اليفsebelum واوdanبقيةmembaca tanpa alif.
-Dalam mashaf madaniنافع membaca dengan حذف اليف
عنه أساورة والريح والمدني حعنه بما كسبت وبالشام جرى
Ayat al-Quran:
(ألق عليه أساورة)السورة الزخرف-
(وان يشاء يسكن الر يح)السورة الشورى-
(وما أصابكم من مصيبة فبما كسبت)-
Kalimah :
أسورة-
وإن يشيسكن-
بما-
Syarah :
-نافع menulis dalam mashaf madani حذف alif selepas sin dan ya’.
نافع- menulis mashaf madani dan syammi tanpa فاء
وعنهما تشتهية يا عبادى لا وهم عباد بحذف الكل قد ذكرا
Ayat al-Quran:
(وفيها ما تشتهيه الأنفس)
(ويا عبادي)
(عبد الرحمن)
Kalimah :
تشتهية-
يا عباد-
عبد لرحمن-
Syarah :
نافع menulis dalam mashaf madani dan syammi dengan هاء selepas الياء
نافع menulis dalam mashaf المكى والعراقى dengan ياء
نافع menulis dalam semua mashaf dengan tanpa alif
احسانا اعتمد الكوفى ونافعهم بقادر حذفه أثارة حصرا
Ayat al-Quran
(بوالديه احسانا)السورة الأحقاف-
(أو أثارة من علم)-
(بقادر علي أن يحي الوتي)-
Kalimah :
احسانا-
أثرة-
بقدر-
Syarah :
نافع- menulis dalam mashaf kuffi dengan alif sebelum الحاء dan selepas السين
نافع- menulis dalam حذفalif selepas الثاء dan القاف
ونافع عاهد اذكر خاشعا بخلا فهم وذا العصف شام ذو الجلال قرا
Ayat al-Quran:
(ومن أوفي بما عاهد عليه الله)السورة الفتح-
(وخاشعا أبصارهم)السروة القمر-
(والحب ذو العصف)السورة الرحمن-
(وذى الجلال)السورة الرحمن-
Kalimah :
عهد-
خشعا-
ذو العصف-
وذى-
Syarah :
نافع menulis dalam mashaf madani dengan حذف alif .
نافع menulis dalam sebahagian mashaf dengan alif atau tanpa alif.
نافع menulis dengan alif dan wau.
تكذبان بخلف مع موافع دع للشام والمدنى هو المنيف ذرا
Ayat al-Quran:
(فبأى آلاء ربكما تكذبان)
(ومواقع النجوم)
(فان الله الغنى الحميد)
Kalimah :
تكذبن-
موقع-
فان الله الغنى هو الحميد-
Syarah :
نافع menulis dalam sebahagian mashaf tanpa alif .
Dalam mashaf syami madani tanpa هو dan dalam mashaf makki dan a’raqi membaca dengan isbat هو.
وكل الشام ان تظاهرا حذفوا وأن تداركه عن نافع ظهرا
Ayat al-Quran:
(وكلا وعد الله احسنى)
(تظاهرا)
(لولا أن تداركه)
Kalimah :
وكل
تظهرا
تداركه
Syarah:
Dalam mashaf syami nafi’ tulis tanpa alif
Dalam mashaf madani nafi’ hazaf alif selepas ظ
Nafi’ menulis dengan alif
ثم المشارق عنه والمغارب قل عاليهم مع ولا كذابا اشتهرا
Ayat al-Quran:
(فلا أقسم برب المشارق والمغارب)
(عاليهم ثياب سندس)
(ولاكذابا)
(وكذبوا بآياتنا كذابا)
Kalimah:
المشرق
المغرب
عاليهم
عاليهم
ولاكذابا
Syarah:
Dalam mashaf madani nafi’ hazaf alif
Nafi’ membaca dengan alif pada (وكذبوا بآياتنا كذابا)
قل انما اختلفو جمالت وبحذ ف كلهم ألفا من لامه سطرا
Ayat al-Quran:
(قل انما أدعو ربى)
(كأنه جمالت صفر)
Kalimah:
قل انما
جمالت
Syarah :
-sebahagian daripadanya berkata tidak di tulis dengan alif pada surah jin.
-dan sebahagian daripadanya di tulis dengan alif pada surah المرسلات selepas mim dan pada sebahagiannya tidak di baca alif.
وجئ أندلس تزيده ألف معا وبالمدنى رسما عنوا سيرا
Ayat al-Quran:
(وجئ بالنبيين والشهدة)
(وجئ يومئذ)
Kalimah:
وجئ
Syarah :
-Tambah mashaf الأندلسون pada keduanya alif di antara ج dan ي pada mashaf mereka.
-dan lain-lain mashaf menghazafkan alif maka jadi وجئ
ختامه وتصاخبتى كبانر قل وفى عبادى سكارى نافع كثرا
Ayat al-Quran:
(ختامه مسك)
(فلا تصاحبنى)
(الذين يجتنبون كبائر الاثم)
(فادخلى فى عبادى)
(ترى الناس سكارى وما هم بسكارى)
Kalimah:
ختامه
تصاحبنى
كبائر
عبادى
سكارى
Syarah:
-rawi ismail daripada qalun daripada نافع daripada mashaf madani baca pada mashaf ini dengan hazaf alif.
-dan baki mashaf yang lain akan baca dengan isbat alif.فلا يخاف بفاء الشام والمدني والضاد في بضنين تجمع البشرا
Kalimah: فلا يخاف pada surah as-Shams
Penulisan: Mushaf Syami dan Madani ditulis dengan Fa’ dan Mushaf Makki dan Iraqi sengan huruf wau ( ولا يخاف)
Kalimah : بضنين
Penulisan: Semua mushaf ditulis dengan huruf Dhad
وفي أريت الذي أريتم اختلفوا وقل جميعا مهادا نافع حشرا
Kalimah: أرأيت الذي, أرأيتم, أفرأيتم
Penuisan: Dalam sebahagian Mushaf ditulis dengan alif selepas ra’ dan sebahagiannya tanpa alif.
Kalimah: مهادا
Penulisan: Semua Mushaf ditulis perkataan مهادا selepas الأرض tanpa alif selepas ha’ (هـ). Pada لهم من جهنم مهاد dan فبئس المهادditulis dengan alif selepas ha’ (هـ).
مع الظنونا الرسولا والسبيلا لدى الأحذاب بلألفات في الإمام ترى
Kalimah: وتظنون بالله الظنونا, وأطعنا الرسول, فأضلون السبيل
Penulisan: Dalam Mushaf Imam ditulis dengan alif selepas huruf nun.
بهود والنجم والفرقان كلهم والعنكبوت ثمودا طيبوا دفرا
Kalimah:وعادا وثمود وقد-النجم, وثمودا فما أبقى. الا إن ثمود-الفرقان, وعادا وثمود وأصحاب الرس-العنكبوت,
Penulisan: Ditulis dengan alif pada akhir kalimah عادا
سلاسلا وقواريرا معا ولدى البصري في الثان خلف سار مشتهرا
Kalimah: سلاسلا , قواريرا
Penulisan: Dalam surah al-Insan, tempat tanwin di akhir kalimah ditulis dengan alif. Sebahagian daripada Mushaf Basri ditulis dengan alif.
ولؤلؤا كلهم في الحج واختلفوا في فاطر وبثبت نافع نصرا
وفي الإمام سواه قيل ذو ألف وقيل في الحجواإنسان بصر أرى
للكوف والمدني في فاطر الف والحج ليس عن الفراء فيه مرا
وزيد للفصل أو للهمز صورته والحذف في نون تأمنا وثيق عرا
Kalimah:- لؤلؤا
Penulisan: Ditulis pada setiap Mushaf (من أساور من فضة ولؤلؤا) dalam al-Haj ditulis dengan alif. Dalam surah Faathir, Mushaf Madani, Yahya al-Farra’, Mushaf Mesir dan Mushaf Imam hazafkan alif, sementara mushaf Kufi mengisbatkannya. Jahdari berkata, setiap kalimah لؤلؤا di dalam al-Quran ada alif iaitu dalam surah Faathir dan seumpamanya. Muhammad bin Isa dalam Mushaf Basrah Mengekalkan alif pada (من أساور من فضة ولؤلؤا) dalam al-Haj dan hazafkan alif pada (حسبتهم لؤلؤا منثورا) dalam al-Insan.
Kalimah: لا تأمــنا
Penulisan: Dalam surah Yusuf, semua Mushaf bersepakat menulis dengan satu nun sahaja.