باب رسم بنات الياء والواو


adalah huruf-huruf yang terletak di hujung yang mempunyai ‘ya’ dan ‘wau’.dan berkata:

والياء فى ألف عن ياء انقلبت مع الضمير ومن دون الضمير ترى

dikatakan : Semua imam sepakat menulis dengan ‘ya’ samada bersama dengan ‘domir’ atau tidak .

سوى عصانى تولاه طغا ومعا أقصا والأقصا وسيما الفتح مشتهرا

Surah Ibrahim =(ومن عصانى),Surah Hajj = (تولاه ),Surah Qosas = (أقصا المدينه),Surah Israk’ = ,(والأقصى)Surah Yassin = (سيماهم فى وجوههم)
dikatakan: Semua imam menulis dengan ‘ya’ tetapi ditukar dan ditulis ‘alif’.

وغير ما بعدياء خوف جمعهما لكن يحي وسقييها بها حبرا

dikatakan: Setengah imam ada menulis dengan ‘ya’ dan setengah imam lagi menulis dengan ‘alif’.
Contohnya : (العليا – والدنيا – والرؤيا – ورؤياك – ورؤياى – والحوايا )
Berkata Abu Amru : Ditulis dengan ‘ya’ pada dua tempat. (وسقييها)
Contohnya : (يايحي خذ الكتب – وعيسى – ويحيى من حى – ولايحيى )
Berkata Abu Amru : Setengah mashaf Madani dan banyak mashaf Khufi dan Al-Basri menulis dengan satu ‘ya’ (وسقياها )


كلتا وتترا جميعا فيهما ألف وفى يقولون نخشى الخلف قد ذكرا

dikatakan: Semua mashaf menulis dengan ‘alif’.
Contohnya : (كلتا الجنتين – ورسلنا تترا )
Berkata Muhammad bin Isa bersama @ dari Nasir : Setengah mashaf menulis dengan ‘alif’ dan setengah mashaf menulis dengan ‘ya’.
Contohnya : (نخشى أن تصيبنا داءرة )
*معنى قوله: قد ذكرا

وبعد ياء خطايا حذفهم ألفا وقبل أكثرهم بالحذف قد كثرا

dikatakan: Semua imam membuang ‘alif’ selepas ‘ya’.
Contohnya : (خطاينا – وخطايكم – وخطاياهم )
Berkata Abu Amru = Dibuang ‘alif’ selepas ‘tha’ pada setengah mashaf.
* معنى قوله قد كثرا : أى غلب بالكثرة

بالياتقاة وفى تقاتة ألف ال عراق واختلفوا فى حذفها زبرا

dikatakan: Semua imam menulis ( منهم تقية ) pada surah Al-Imran dan ditulis dengan ‘ya’
serta ada khilaf mashaf Al-Iraq pada kalimah (حق تقاته )setengahnya dikekalkan ‘alif’ dan setengahnya membuang ‘alif’.
* زبرا : جمع زبوربمعنى مزبور أى مكتوب فى مصاحتهم

يا ويلتى أسفى حتى على والى أنى عسى وبلى يا حسرتى زبرا

Berkata Abu Amru : Semua mashaf menulis ‘ya’ pada (حتى - على - والى)
dikatakan: Dan demikian ditulis dengan ‘ya’
( يا ويلتى – وأسفى – وياحسرتى – ومتى – وعسى – وأنى)
*ومعنى زبرا : كتب

جاءتهم رسلهم وجاء أمر وللر رجال رسم أبى ياءها شهرا

dikatakan : Ditulis mashaf Abi bin Ka’ab (وللرجال عليهن درجة ) pada surah Baqarah dan Surah Hud (لما جاء أمر ربك) dengan ‘ya’ ditempat ‘alif’.
dikatakan: (جاءتهم رسلهم بالبينات فردوا ) ditulis dengan ‘ya’ selepas ‘jim’ dan ‘alif’.


جاؤا وجاءهم المكى وطيب الى ال امام يغزى وكل ليس مقتفرا

Dikatakan:ditulis di mashaf makki ya dengan alif.
Contohnya: وجاؤا أباهم-وجاؤا على-فلما جاءهم ما-وعجبوا أن جاءهم منذر-فلما جاءهم بالبينات)
Ditulis di mashaf imam ya dengan alif
Contohnya:(ما طاب لكم من النساء)